Konferenciával zárul biomimikri projektünk
Angolul indítottuk, majd nemzeti nyelveken fejeztük be fél napos, online zárókonferenciánkat.
Már a projekt indulásakor egyetértettünk abban, hogy a – egyébként partnerenként külön szervezendő – zárókonferenciának legyen közös része is. A nyelvi korlátok miatt izgultunk, vajon lesznek-e résztvevők Magyarországról az angolul tartott részen, de végül sokan jelentkeztek rá.
Október 2-án, délután 2 órakor indítottuk el az eseményt, amelyen először Éva mutatta be röviden a projekt főbb eredményeit, eseményeit és a partnereket. Őt követte Sam Stier (The Center for Learning with Nature), aki a BioLearn projekt fontosságáról beszélt, valamint levetítette azt a videót, amelyen dr. Dayna Baumayster üdvözölte a résztvevőket. Dayna a Biomimicry 3.8 társalapítója, biomimikri tanácsadó.
Ezt követően Richard Dawson (Wild Awake) vette át a szót. A nemzetközi rész programjának bemutatása után megkérte a résztvevőket, hogy vegyék kézbe a tojást, amit kértünk, hogy készítsenek maguk mellé, és próbálják meg összetörni. Ez nem sikerült, az okokat leírtuk a „Törhetetlen tojás” című biomimikri történteben is. Hozott néhány példát arra, mit tett értünk a természet már eddig is. Majd a levél példáján keresztül bemutatta, mennyi mindent tudunk eltanulni egyetlen élőlénytől is.
Saskia van den Muijsenberg (BiomimicryNL) arról beszélt, miért pont a biomimikri, vagyis miért fontos számunkra, hogy tanuljunk a természettől. A Homo sapiens nagyon fiatal jövevény (kb. 400 ezer év) a Földi élet megjelenésének időpontjához képest (3,8 milliárd év), mégis hatalmas hatással van az élővilágra. Példának felhozta, hogy amíg a fák 0% energiaveszteséggel juttatják fel a vizet kb. 100 m magasra, addig az ember tervezte szerkezetek 75%-os energiaveszteséggel dolgoznak, miközben 30 méter magasra nyomják fel a vizet. Van mit eltanulni a természettől!
Projektünk egyik kiemelt „terméke” az ún. Biomimikr Nap, amely segít a tanároknak abban, hogy megismertessék a diákjaikat a biomimikri világával. Tavasszal hírt adtunk arról, hogy kipróbáltuk három iskolában a Biomimikri Napot. Erről tartott élménybeszámolót Baráth Bernadett tanárnő (Váci Árpád Fejedelem Általános Iskola). Elmondta, hogyan szervezte meg a napot, hogyan osztotta be az időt és a csoportokat, milyen tapasztalatokkal gazdagodott ő, a tanulók és az iskola tanárai.
A nemzetközi rész végén rövid idő maradt a kérdések megválaszolására is, amelyet a résztvevők a chat-ben tettek fel.
A magyar nyelvű rész:
Éles váltással pár perc múlva elkezdtük a nemzeti részt is, minden projektpartner a saját nyelvén, illetve megmaradt az angol nyelvű csapat is, ahova a világ minden részéről csatlakoztak érdeklődők.
A magyar részen először a projekt honlapját mutattuk be részletesen, kiemelve két biomimikri történetet a hozzájuk tartozó feladatokkal, valamint a 32 élőlényt és találmányt tartalmazó kártyát is. Majd prezentáció segítségével megismertettük a résztvevőkkel, mit tudnak feltalálni egy nap alatt. Kiscsoportokra osztottuk őket, mindegyik kapott egy élőlényt (toboz, csigaház, borostyán, madártoll), amelytől eltanulva valamelyik funkciót, azon ötleteltek, milyen találmányt lehetne kialakítani.
Fontos része volt a konferenciának, amikor három pedagógus beszámolt arról, milyen tapasztalatai vannak a „Tanuljunk a természettől – fenntarthatóbb jövő a természet ötleteivel” (BioLearning for the Future) c. projekttel kapcsolatban.
Czinkiné Mészáros Krisztina óvónő arról mesélt hogyan vitte be az óvodába a biomimikrit: az óvodások szintjén beszélt élőlényekről, amelyektől már eltanultunk valamit és számos, a projekt során kidolgozott feladatot végzett el velük, az ő nyelvükön megadva a magyarázatot a jelenségekre.
Baráth Bernadett tanárnő itt is megosztotta tapasztalatait a Biomimikri Nap szervezésével kapcsolatban. Borsay Levente a hollandiai tanulmányút élményeiről beszélt, kiemelve a Kennemerduinen Nemzeti Park biomimikri kiállítását és biomimikrivel kapcsolatos programjait.
Végül kiscsoportokba osztottuk a társaságot, mindegyikbe tettünk olyan személyt, aki valamilyen módon mélyebben részt vett a projektben, és hagytuk őket beszélgetni egy ideig. Többek visszajelzése szerint sajnos túl rövid ideig, hiszen ezt a részt (is) nagyon hasznosnak találták.
A projekt az Erasmus+ támogatásával valósul meg.