Környezeti nevelés
Alapítványunk munkatársai nagy gyakorlati tapasztalattal és szakmai felkészültséggel várják a természetet megismerni vágyó gyermekeket. Az általunk kidolgozott módszerek és programok során saját kiadású eszközeink segítik a gyermekek felfedezőkedvének kiteljesedését.
Általános adatok:
Helyszín: elsősorban Kismaros környéke (Kismagos Erdei Oktatóközpont és Szállás), egyéb börzsönyi helyszínek; Naszály, Dunakanyar
Korosztály: elsősorban 1-8. osztály
Létszám: általában max. 15 fő/programadó, amelyet kérésre max. 20 fő/programadóig tudunk feltornázni. Az ennél nagyobb csoportlétszámnál a gyermekek nem tudnak kellően odafigyelni a foglalkozásra. Egy átlagos létszámú (25-35 gyerek) osztályhoz 2 programadó szükséges.
Kérésre óvodás csoportok, családok számára is szervezünk programokat, kirándulásokat. A középiskoláknak természetesen tudunk olyan modulokat kínálni, amelyek a korosztálynak megfelelőek.
Modulok
A modulok rövidebb foglalkozásokból felépülő 3 órás oktatási egységek, egy-egy konkrét téma köré csoportosítva. Általában felsős és alsós korosztályra dolgoztuk ki őket, de középiskolás osztályoknak is meg tudjuk őket tartani. A terepi modulok természetesen időjárás- és terepfüggőek. Amennyiben csak bizonyos évszakban ajánljuk, azt szintén jelöljük a cím mellett.
Időtartam: 3 óra
Árak: itt találhatóak
Egész napos programok
Egy osztálynak, két összefüggő, vagy különböző témájú modulokból állítjuk össze a programot, melyet Vácon és környékén (Börzsöny, Naszály, Dunakanyar) tartunk meg.
időtartam: 2×3 óra
Erdei iskolai programok
Elsősorban a Kismagos Erdei Oktatóközpont és Szállásban vállaljuk 3 vagy 5 napos erdei iskolai program összeállítását és lebonyolítását, az igényeknek megfelelő témakörökben és az előzetes egyeztetésen megbeszélt helyszínen.
Ár: a választott modulok számától és a csoport létszámától függően, megbeszélés szerint.
Előzetes egyeztetést követően más – iskolai tantervhez igazodó – modulok, előadások tartását vagy szervezését is vállaljuk.
Kérjük, kérdéseikkel keressék Neumayer Évát, vagy Kelemen Zoltánt a 06 20 984 3946-os telefonszámon, illetve a kismagos@magosfa.hu drótposta-címen.
Modulok
- Növényismeret – A foglalkozás során megismerkedünk a leggyakoribb erdei és mezei növényfajokkal. Kreatív feladatokon keresztül – mint a fatapintás, kéreglenyomat készítés vagy színpaletta-alkotás – fedezzük fel az erdő sokszínű világát. Határozólapok segítségével a résztvevők önállóan azonosítják a körülöttük lévő fákat, majd a mezőre érve az ott élő növényfajokat is megfigyeljük.
- Ehető és gyógynövények – Sétát teszünk a közeli erdőn és mezőn, ahol megismerkedünk a leggyakoribb ehető és gyógynövényekkel, és azokból kosarunkba is gyűjtünk. A gyógynövényekből teát készítünk, az ehetőket megkóstoljuk, miközben a természetből való gyűjtögetés szabályaira és a felelőtlen kóstolgatás veszélyeire is felhívjuk a figyelmet.
Beltéri program esetén a gyógynövényeket rajzok, leírások, illatminták és szárított változataik segítségével ismerjük meg, és néhányat teaként is megízlelünk. - Állatok érzékszervei – Egyes állatok rendkívül kifinomult érzékszervekkel rendelkeznek, melyek kulcsszerepet játszanak a táplálékszerzésben és a túlélésben. A játékos program során különféle érzékelési módokat ismerünk meg, összehasonlítjuk az állati és emberi érzékszerveket, és saját élményen keresztül fedezzük fel, milyen kihívásokkal teli, ám kifinomult az állati érzékelés világa.
- Nyomkeresés – Az erdőben ritkán láthatjuk az állatokat, de számos nyom utal jelenlétükre. Nyomozósétánk során a gyerekek megtanulják felismerni nemcsak a klasszikus lábnyomokat, hanem olyan apró, az erdő lakóira utaló jeleket is, mint rágás- és fúrásnyomok, tollak, szőrcsomók, tojáshéjak, csontok vagy épp jellegzetes szagok. Ezekből következtetünk az állatok tevékenységére, szokásaira és rejtett életére.
- Tájékozódás – A természetjárás és túrázás során a helyes tájékozódás alapvető készség. Játékos feladatokkal tanuljuk meg a térkép olvasását, az irányok meghatározását és a tájoló használatát. A program végén a gyerekek kincskereső térképet készítenek egymásnak, így a frissen szerzett tudást a terepen is kipróbálhatják. (3. osztálytól)
- Túlélés az erdőben – Az egyik legkedveltebb program, ami az egyszerűségében nagyszerű: a gyerekeknek a „vadonban” kell „túlélniük”. Megtanuljuk a tűzrakás és tűzgyújtás alapjait, a menedéképítést, és szó esik az alapvető túlélési praktikákról is eltévedés esetére – például a táplálék- és vízszerzésről, illetve a tájékozódásról.
- Élőhelyismeret – Könnyen észrevehetjük, hogy még kis területen belül is eltérő élőlények élnek. Miért van ez így? A foglalkozáson megvizsgáljuk a vízpart, az erdő és a rét jellegzetességeit és élőlényeit. Néha állatok szerepébe képzeljük magunkat, így figyeljük meg a környezetet, és azt is felfedezzük, hogy egy fa, a talaj vagy az avar milyen élőlényeknek ad otthont.
- Vízvizsgálat – Szűrőt és nagyítót a kézbe, itt senki nem marad szárazon! A patak élettel teli világát fedezzük fel – bolharákokat, kérészlárvákat, víziskorpiót, tegzeslárvákat, sőt akár ujjnyi szalamandra lárvákat is megfigyelhetünk. A nagyobbakkal a Merck minilabor segítségével vizsgáljuk az ammónia-, nitrit-, foszfát- és nitrát-tartalmat, a pH-t, az oldott oxigént és a víz keménységét.
- Talajvizsgálat – Mi van a lábunk alatt? Talaj! És az alatt? Időutazásra hívjuk a gyerekeket, hogy kiderítsük, mi volt itt évmilliókkal ezelőtt és mi történt azóta, hogyan képződött a talaj, amin járunk. Megismerkedünk a talaj összetételével, gyűjtünk talajban, avarban és fakorhadékon élő állatokat és gombákat, megvizsgáljuk őket nagyítóval. Nagyobbakkal kísérleteket végzünk a talaj alaposabb megismerésére.
- Csapatépítés – Játékok, erő- és észpróbák, közös kihívások és sok nevetés vár a résztvevőkre. Nem számít, hogy egy összeszokott társaságról van szó, vagy most találkoznak először – három óra múlva a közös élmények biztosan összehozzák a csapatot.
- Tanuljunk a természettől! – A biomimikri – vagyis a természet utánzásának – izgalmas világát fedezzük fel. Megvizsgáljuk, milyen ötleteket tanulhatunk el a növényektől és állatoktól a fenntarthatóság jegyében. Néhány meglepő kísérletet is kipróbálunk, majd a gyerekek maguk is kis feltalálókká válnak.
- A gombák lenyűgöző világa – Tapasztalt gombász vezetésével betekintünk a gombák országába – ahol mindent a szemnek, de nem mindent a kéznek! A program célja nem a gyűjtés, hanem a megfigyelés és az ismeretszerzés. Megismerjük a gombák sokféle formáját, életmódját, és mikroszkóp alatt is megvizsgáljuk őket. A kisebbek játékos feladatokon keresztül kerülhetnek közelebb „kalapos barátainkhoz”, belebújhatnak a gombász vagy a gombaszakellenőr szerepébe is. A nagyobbak pedig tudományos, de közérthető módon hallhatnak például ragadozó vagy „zombi” gombákról.
- Állatok, növények felkészülése a télre (őszi program) – Mindannyian érezzük, hogy közeleg a tél: hűvösebbek és rövidebbek a napok. Ahogy az emberek, úgy az állatok és a növények is készülnek a hidegre. A foglalkozáson végig vesszük, milyen túlélési stratégiákat alakítottak ki a különböző élőlények: ki vándorol el, ki alszik téli álmot, és kivel találkozhatunk a fagyos hónapokban is? Játékos formában az erdőben áttelelő állatok helyébe képzeljük magunkat, miközben a fák felkészülését is megfigyeljük – megvizsgáljuk a rügyeket, és egy kísérlet segítségével feltárjuk, hogyan változnak a levelekben a színanyagok.
- A Duna – Feketében kezdődik, Feketében végződik – mégis kéknek mondjuk! Valóban kék? Milyen a vízminősége? Mennyi vizet szállít? Honnan ered, merre halad, és hogyan alakult ki? Mire használja az ember a Dunát és annak vizét, és hogyan őrizhetjük meg a folyó értékeit a jövő számára? Ezeket a kérdéseket járjuk körbe a Duna történelmi szerepének bemutatásával, ahol megjelennek a rómaiak, a tatárok, Mátyás király és Széchenyi István is. A programot – hol máshol – a kismarosi Duna-parton tartjuk.

- Festés növényekkel (beltéri program) – A program során felfedezzük a festőnövények sokszínű világát – azokat a növényeket, amelyeket évszázadok óta használnak tinták és fonalak színezésére. Néhányból közösen tintát főzünk, amit a gyerekek azonnal ki is próbálhatnak: saját iniciálét készítenek vele. Más növényekből természetes festékanyagot nyerünk, amellyel fonalat színezünk – ügyességtől és kedvtől függően karkötő, baba vagy pompom is készülhet belőle emlékbe.
- A papír új élete (papírkészítés, beltéri program) – Aprítunk, darálunk, öntünk, nyomkodunk és várunk – így születik újra a papír! Megismerjük a papír történetét, majd saját papírkonyhánkban használt papírból készítünk új, kézműves lapokat. Amíg az egyik csapat a papírod dolgozik, a többiek papírmaséból formáznak kis tálkákat – itt a türelem és a kitartás elengedhetetlen, hiszen 8 réteg alatt meg sem állunk. (A program összevonható a Festőnövények foglalkozás tintakészítő részével.)
- Éjszakai túra – A sötét erdő minden gyerek számára különleges élmény, hiszen éjszaka minden más, mint nappal. Sokan félnek, mások nevetve, hangoskodva fedezik fel az ismeretlent. A túra során bemerészkedünk a Csömöle-patak északi szurdokvölgyébe, ahol megtapasztalhatják a sötétség izgalmát. Miután leküzdjük a félelmeket, érzékeinkre hagyatkozunk és kiderül, ki mennyire tudja megélni a magányt és az egyedüllétet?
- Egész napos kirándulás – Egyeztetés szerint, közeli erdőkbe, Törökmező irányába, vagy Királyrét környékére.
Kismagos árak (szállás és program)
Előadások
Alapítványunk környezetvédelmi témakörökben tájékoztató és/vagy játékos, interaktív előadásokat tart előzetes egyeztetés alapján, megbeszélt helyszínen.
Ár egyéni árajánlat szerint (függ létszámtól, helyszíntől, időtartamtól).








