KEHOP 5.4.1. pályázat

Kismagos

Erdei iskola, oktatóközpont és szállás a Börzsöny kapujában…

Környezeti nevelés

Természetfürkész programok óvodásoktól a pedagógusokig…

Ökoturizmus

Élménygazdag túrák összhangban a természettel…

Virágzó vidékért

Helyi kézműves termékek, tájértékek, tegyünk a vidékért…

Magosfa kiadványok

Terepi határozók, pedagógus kiadványok, ökoturisztikai kiadványok…

Környezeti nevelés

EI 1

Alapítványunk munkatársai nagy gyakorlati tapasztalattal és szakmai felkészültséggel várják a természetet megismerni vágyó gyermekeket. Az általunk kidolgozott módszerek és programok során saját kiadású eszközeink segítik a gyermekek felfedezőkedvének kiteljesedését.

Általános adatok:

Helyszín: elsősorban Kismaros környéke (Kismagos Erdei Oktatóközpont és Szállás), egyéb börzsönyi helyszínek; Naszály, Dunakanyar

Korosztály: elsősorban 1-8. osztály

Létszám: általában max. 15 fő/programadó, amelyet kérésre max. 20 fő/programadóig tudunk feltornázni. Az ennél nagyobb csoportlétszámnál a gyermekek nem tudnak kellően odafigyelni a foglalkozásra. Egy átlagos létszámú (25-35 gyerek) osztályhoz 2 programadó szükséges.

Kérésre óvodás csoportok, családok számára is szervezünk programokat, kirándulásokat. A középiskoláknak természetesen tudunk olyan modulokat kínálni, amelyek a korosztálynak megfelelőek.

EI 2

Modulok

A modulok rövidebb foglalkozásokból felépülő 3 órás oktatási egységek, egy-egy konkrét téma köré csoportosítva. Általában felsős és alsós korosztályra dolgoztuk ki őket, de középiskolás osztályoknak is meg tudjuk őket tartani. A terepi modulok természetesen időjárás- és terepfüggőek. Amennyiben csak bizonyos évszakban ajánljuk, azt szintén jelöljük a cím mellett.

Időtartam: 3 óra

Árak: itt találhatóak

EI 3

Egész napos programok

Egy osztálynak, két összefüggő, vagy különböző témájú modulokból állítjuk össze a programot, melyet  Vácon és környékén (Börzsöny, Naszály, Dunakanyar) tartunk meg.

időtartam: 2×3 óra

EI 4

Erdei iskolai programok

Elsősorban a Kismagos Erdei Oktatóközpont és Szállásban vállaljuk 3 vagy 5 napos erdei iskolai program összeállítását és lebonyolítását, az igényeknek megfelelő témakörökben és az előzetes egyeztetésen megbeszélt helyszínen.

Ár: a választott modulok számától és a csoport létszámától függően, megbeszélés szerint.

Előzetes egyeztetést követően más – iskolai tantervhez igazodó – modulok, előadások tartását vagy szervezését is vállaljuk.

Kérjük, kérdéseikkel keressék Neumayer Évát, vagy Kelemen Zoltánt a 06 20 984 3946-os telefonszámon, illetve a kismagos@magosfa.hu drótposta-címen.

 EI 5

 

Modulok

  1. Növényismeret – A foglalkozás során megismerkedünk a leggyakoribb erdei és mezei növényfajokkal. Kreatív feladatokon keresztül – mint a fatapintás, kéreglenyomat készítés vagy színpaletta-alkotás – fedezzük fel az erdő sokszínű világát. Határozólapok segítségével a résztvevők önállóan azonosítják a körülöttük lévő fákat, majd a mezőre érve az ott élő növényfajokat is megfigyeljük.
  2. Ehető és gyógynövények – Sétát teszünk a közeli erdőn és mezőn, ahol megismerkedünk a leggyakoribb ehető és gyógynövényekkel, és azokból kosarunkba is gyűjtünk. A gyógynövényekből teát készítünk, az ehetőket megkóstoljuk, miközben a természetből való gyűjtögetés szabályaira és a felelőtlen kóstolgatás veszélyeire is felhívjuk a figyelmet.
    Beltéri program esetén a gyógynövényeket rajzok, leírások, illatminták és szárított változataik segítségével ismerjük meg, és néhányat teaként is megízlelünk.
  3. Állatok érzékszervei – Egyes állatok rendkívül kifinomult érzékszervekkel rendelkeznek, melyek kulcsszerepet játszanak a táplálékszerzésben és a túlélésben. A játékos program során különféle érzékelési módokat ismerünk meg, összehasonlítjuk az állati és emberi érzékszerveket, és saját élményen keresztül fedezzük fel, milyen kihívásokkal teli, ám kifinomult az állati érzékelés világa.
  4. Nyomkeresés – Az erdőben ritkán láthatjuk az állatokat, de számos nyom utal jelenlétükre. Nyomozósétánk során a gyerekek megtanulják felismerni nemcsak a klasszikus lábnyomokat, hanem olyan apró, az erdő lakóira utaló jeleket is, mint rágás- és fúrásnyomok, tollak, szőrcsomók, tojáshéjak, csontok vagy épp jellegzetes szagok. Ezekből következtetünk az állatok tevékenységére, szokásaira és rejtett életére.
  5. Tájékozódás – A természetjárás és túrázás során a helyes tájékozódás alapvető készség. Játékos feladatokkal tanuljuk meg a térkép olvasását, az irányok meghatározását és a tájoló használatát. A program végén a gyerekek kincskereső térképet készítenek egymásnak, így a frissen szerzett tudást a terepen is kipróbálhatják. (3. osztálytól)
  6. Túlélés az erdőben – Az egyik legkedveltebb program, ami az egyszerűségében nagyszerű: a gyerekeknek a „vadonban” kell „túlélniük”. Megtanuljuk a tűzrakás és tűzgyújtás alapjait, a menedéképítést, és szó esik az alapvető túlélési praktikákról is eltévedés esetére – például a táplálék- és vízszerzésről, illetve a tájékozódásról.
  7. Élőhelyismeret – Könnyen észrevehetjük, hogy még kis területen belül is eltérő élőlények élnek. Miért van ez így? A foglalkozáson megvizsgáljuk a vízpart, az erdő és a rét jellegzetességeit és élőlényeit. Néha állatok szerepébe képzeljük magunkat, így figyeljük meg a környezetet, és azt is felfedezzük, hogy egy fa, a talaj vagy az avar milyen élőlényeknek ad otthont.
  8. Vízvizsgálat – Szűrőt és nagyítót a kézbe, itt senki nem marad szárazon! A patak élettel teli világát fedezzük fel – bolharákokat, kérészlárvákat, víziskorpiót, tegzeslárvákat, sőt akár ujjnyi szalamandra lárvákat is megfigyelhetünk. A nagyobbakkal a Merck minilabor segítségével vizsgáljuk az ammónia-, nitrit-, foszfát- és nitrát-tartalmat, a pH-t, az oldott oxigént és a víz keménységét.
  9. Talajvizsgálat – Mi van a lábunk alatt? Talaj! És az alatt? Időutazásra hívjuk a gyerekeket, hogy kiderítsük, mi volt itt évmilliókkal ezelőtt és mi történt azóta, hogyan képződött a talaj, amin járunk.  Megismerkedünk a talaj összetételével, gyűjtünk talajban, avarban és fakorhadékon élő állatokat és gombákat, megvizsgáljuk őket nagyítóval. Nagyobbakkal kísérleteket végzünk a talaj alaposabb megismerésére.
  10. Csapatépítés – Játékok, erő- és észpróbák, közös kihívások és sok nevetés vár a résztvevőkre. Nem számít, hogy egy összeszokott társaságról van szó, vagy most találkoznak először – három óra múlva a közös élmények biztosan összehozzák a csapatot.
  11. Tanuljunk a természettől! – A biomimikri – vagyis a természet utánzásának – izgalmas világát fedezzük fel. Megvizsgáljuk, milyen ötleteket tanulhatunk el a növényektől és állatoktól a fenntarthatóság jegyében. Néhány meglepő kísérletet is kipróbálunk, majd a gyerekek maguk is kis feltalálókká válnak.
  12. A gombák lenyűgöző világa – Tapasztalt gombász vezetésével betekintünk a gombák országába – ahol mindent a szemnek, de nem mindent a kéznek! A program célja nem a gyűjtés, hanem a megfigyelés és az ismeretszerzés. Megismerjük a gombák sokféle formáját, életmódját, és mikroszkóp alatt is megvizsgáljuk őket. A kisebbek játékos feladatokon keresztül kerülhetnek közelebb „kalapos barátainkhoz”, belebújhatnak a gombász vagy a gombaszakellenőr szerepébe is. A nagyobbak pedig tudományos, de közérthető módon hallhatnak például ragadozó vagy „zombi” gombákról.
  13. Állatok, növények felkészülése a télre (őszi program) – Mindannyian érezzük, hogy közeleg a tél: hűvösebbek és rövidebbek a napok. Ahogy az emberek, úgy az állatok és a növények is készülnek a hidegre. A foglalkozáson végig vesszük, milyen túlélési stratégiákat alakítottak ki a különböző élőlények: ki vándorol el, ki alszik téli álmot, és kivel találkozhatunk a fagyos hónapokban is? Játékos formában az erdőben áttelelő állatok helyébe képzeljük magunkat, miközben a fák felkészülését is megfigyeljük – megvizsgáljuk a rügyeket, és egy kísérlet segítségével feltárjuk, hogyan változnak a levelekben a színanyagok.
  14. A Duna – Feketében kezdődik, Feketében végződik – mégis kéknek mondjuk! Valóban kék? Milyen a vízminősége? Mennyi vizet szállít? Honnan ered, merre halad, és hogyan alakult ki? Mire használja az ember a Dunát és annak vizét, és hogyan őrizhetjük meg a folyó értékeit a jövő számára? Ezeket a kérdéseket járjuk körbe a Duna történelmi szerepének bemutatásával, ahol megjelennek a rómaiak, a tatárok, Mátyás király és Széchenyi István is. A programot – hol máshol – a kismarosi Duna-parton tartjuk.EI 6
  15. Festés növényekkel (beltéri program) – A program során felfedezzük a festőnövények sokszínű világát – azokat a növényeket, amelyeket évszázadok óta használnak tinták és fonalak színezésére. Néhányból közösen tintát főzünk, amit a gyerekek azonnal ki is próbálhatnak: saját iniciálét készítenek vele. Más növényekből természetes festékanyagot nyerünk, amellyel fonalat színezünk – ügyességtől és kedvtől függően karkötő, baba vagy pompom is készülhet belőle emlékbe.
  16. A papír új élete (papírkészítés, beltéri program) – Aprítunk, darálunk, öntünk, nyomkodunk és várunk – így születik újra a papír! Megismerjük a papír történetét, majd saját papírkonyhánkban használt papírból készítünk új, kézműves lapokat. Amíg az egyik csapat a papírod dolgozik, a többiek papírmaséból formáznak kis tálkákat – itt a türelem és a kitartás elengedhetetlen, hiszen 8 réteg alatt meg sem állunk. (A program összevonható a Festőnövények foglalkozás tintakészítő részével.)
  17. Éjszakai túra – A sötét erdő minden gyerek számára különleges élmény, hiszen éjszaka minden más, mint nappal. Sokan félnek, mások nevetve, hangoskodva fedezik fel az ismeretlent. A túra során bemerészkedünk a Csömöle-patak északi szurdokvölgyébe, ahol megtapasztalhatják a sötétség izgalmát. Miután leküzdjük a félelmeket, érzékeinkre hagyatkozunk és kiderül, ki mennyire tudja megélni a magányt és az egyedüllétet?
  18. Egész napos kirándulás – Egyeztetés szerint, közeli erdőkbe, Törökmező irányába, vagy Királyrét környékére.

EI 7

 

Kismagos árak (szállás és program)

 

Előadások

Alapítványunk környezetvédelmi témakörökben tájékoztató és/vagy játékos, interaktív előadásokat tart előzetes egyeztetés alapján, megbeszélt helyszínen.

Ár egyéni árajánlat szerint (függ létszámtól, helyszíntől, időtartamtól).