KEHOP 5.4.1. pályázat

Kismagos

Erdei iskola, oktatóközpont és szállás a Börzsöny kapujában…

Környezeti nevelés

Természetfürkész programok óvodásoktól a pedagógusokig…

Ökoturizmus

Élménygazdag túrák összhangban a természettel…

Virágzó vidékért

Helyi kézműves termékek, tájértékek, tegyünk a vidékért…

Magosfa kiadványok

Terepi határozók, pedagógus kiadványok, ökoturisztikai kiadványok…

Kiprobáltuk a Biomimikri napot!

Három iskola, három nap, három módszer. Összesen 345 gyerek, 22 tanár és 26 nyolcadikos segítő. 10 Biomimikri történet 11 feladatát játszottuk el. 166 gyerek feltalálóvá is vált: a kiválasztott élőlények megfigyelése után 30 „biotalálmány” tervein dolgoztak.

A „Tanuljunk a természettől – fenntarthatóbb jövő a természet ötleteivel” (BioLearning for the Future) c. projekt keretében kidolgozott Biomimikri történetek és a hozzájuk kapcsolódó foglalkozások felhasználásával szerveztünk Biomimikri napot a verőcei Géza Fejedelem Református Általános Iskolában, a váci Árpád Fejedelem Általános Iskolában és Karolina Katolikus Általános Iskolában.

Az iskolákban a szervező tanár bevonta kollégáit és a váci iskolákban a nyolcadikosokat is a lebonyolításba és segítőnek. Az egyes állomásokon egy tanár és 1-2 nyolcadikos tanuló mutatta be a biomimikri példákat és vezényelte le a játékos feladatokat, vagy a nyolcadikosok kísérték a csapatokat. Egy-egy állomáson 10-15 percet tartózkodtak a diákok, akik kisebb csapatokban mozogtak az állomások között. Mindhárom helyszínen az elején röviden bemutattunk néhány biomimikri találmányt, és elmondtuk a tudnivalókat, a végén pedig röviden lezártuk az eseményt. A két váci helyszínen erre a tornateremben került sor.

Eredetileg az iskolaudvaron szerveztük volna az eseményeket, sajnos a hideg és esős időjárás miatt a két váci helyszínen beszorultunk a tantermekbe, de ez nem vett el semmit az élményből.

 

Verőcén egy elsős és egy másodikos osztály tanulói (összesen 45 fő) 6-7 fős kiscsoportokban vettek részt a kétórás, 6 állomást tartalmazó foglalkozáson. Az állomásokat a focipályán alakították ki, 4 tanító és 2 munkatársunk várta a gyerekeket az asztaloknál. A csapatok egyedül mozogtak az állomások között, amelyek jól láthatóak voltak egymástól. Az elején a szervező pedagógusok (Czinkiné Mészáros Krisztina, Daróczyné Botos Barbara és Molnár-Berecz Katalin) összeállították a csoportokat, elmondták nekik, ki melyik állomáson kezd, majd az órajárásnak megfelelő irányba indították őket a következő állomásra.

Verőcei iskolások a Biomimikri napon

 

Az Árpád Fejedelem Általános Iskolában a Fenntarthatósági hét keretében szervezett iskolanapon az ötödikes és hatodikos évfolyam (összesen 140 diák) haladt a termekben kialakított állomások között, 15-17 fős csoportokban. A nyolc állomás mindegyikén különböző foglalkozás várta a tanulókat. Az esemény 8-kor kezdődött és 13 órakor végződött, ahogy a rendes tanítási napokon szokott.

A szervező tanár, Baráth Bernadett, előre beosztotta a csapatokat, minden osztályból és évfolyamból kerültek össze diákok. Elküldte előre digitálisan (diákoknak és szülőknek is) a menetlevelet, amely tartalmazta a csapattagok nevét és az állomások sorrendjét, valamint csapaton belül 3 kiscsoportot is kialakított előre a második programrészhez. A menetlevelet kinyomtatva vitték magukkal a csapatkapitányok, így mindenki láthatta, melyik tanterembe kell következőnek menni.

Biomimikri nap az Árpád Fejedelem Általános iskolában

 

A Karolina Katolikus Általános Iskolában a harmadikos, negyedikes és ötödikes évfolyam (összesen 133 fő) várta, hogy elkezdődjön a vándorlás az állomások között. Az idő rövidsége miatt (2 óra állt rendelkezésre) 4 féle feladatot végezhettek el a gyerekek, de ezt két-két helyszínen, így összesen 8 állomást alakítottunk ki, bevonva az ebédlőt és a tornatermet is. Ebben az iskolában karszalagokat kaptak a diákok, a kiscsoportokat pedig nyolcadikosok kísérték egyik helyszínről a másikra, ők tudták az állomások sorrendjét.

Karolinások a Biomimikri napon

 

Biovation, avagy „biotalálmányok” tervein dolgoztak:

Az Árpád iskolában a délelőtt második felében 5-6 fős kiscsoportokban dolgoztak tovább a diákok. A Karolina iskolában pedig a 7.z osztály 26 tanulója 6 kiscsoportban, az idő alatt, amíg a többiek az állomások között mozogtak.

Az elején rövid ppt vetítéssel mondtuk el a feladatot. Ezután a csapatok kiválasztottak egy-egy élőlényt (mogyorólevél, juhartermés, toboz, dió, tapló, kosszarv, kagylóhéj stb.), amit alaposan megfigyeltek. Kíváncsi kérdéseket tettek fel az élőlény tulajdonságaival kapcsolatban (pl. miért kemény vagy puha, miért olyan az alakja, miért lyukacsos, miért vannak rajta vonalak stb.), majd kiválasztottak 2-3 kérdést, amit meg is válaszoltak. Végül az egyik kapcsán kitaláltak valamilyen biotalálmányt, amit csomagolópapírra rajzoltak fel színes zsírkrétákkal.

Az Árpád iskolában 6-6 kiscsoport mutatta be egymásnak a biotalálmányokat, a Karolina iskolában a 6 csapat a tornaterembe a többi résztvevő osztálynak.

Mit találhatunk fel egy nap alatt?

 

Az egyes helyszíneken a következő Biomimikri történetekhez tartozó feladatokat használtuk fel:

  1. „Törhetetlen tojás” – Tojástörés
  2. Sasszem – Sasszem próba
  3. Lenyűgöző levelek – Levélcsipke hálózat
  4. Menő molnárkák – Fémtárgyak úsztatása
  5. Szárnyaló sasok – A Bernoulli-elv bemutatása
  6. Lótusz hatás – Vízlepergetés
  7. Színpompa festékanyag nélkül – Színes buborékok
  8. Csalafinta pókháló – UV fényben
  9. Sereglő seregélyek – Lufi kereső
  10. Szuper spirálok – Gyártsunk örvényeket! és A spirálforma ereje

A végeredmény? Tartalmas iskolai program sok gyerek megmozgatásával. Játékos tanulás. Nem megszokott, élvezetes feladatok. Kollégák belelkesítése.

Szervezzen Ön is Biomimiri napot! Csatlakozzon a többi iskolához: regisztráljon egyszerűen és ingyenesen, mi pedig elküldjük a tudnivalókat. A Biomimikri napról bővebb információkat honlapunkon talál.

A projekt az Erasmus+ támogatásával valósul meg.