Tanulunk a természettől
Azt mindannyian tudjuk, hogy jó hűsölni az árnyékában. Sokan fel tudjuk sorolni, mire használhatjuk. Számosan ismerjük a felépítését és működését. Néhányan már elgondolkodtak azon, hogyan lehetne ötleteket meríteni a működéséből. Páran már elő is állítottak valamit ez utóbbi alapján. És most csak a fákról tettünk említést!
A természet nem hagy maga mögött tájsebeket, amikor alapanyagot „bányászik” az előállítandó anyagokhoz, termékekhez. A feladathoz legjobban illő formát alakítja ki. Szennyezés nélkül és nagyon hatékonyan működik, amikor előállít valamit. Mindeközben körfolyamatokban „üzemel”. Immár 4 milliárd éve! A biomimikri ennek felismerésében segít, és ösztönöz bennünket, hogy utánozzuk ezeket a folyamatokat, amikor emberi használtra szánt alapanyagokat és tárgyakat készítünk.
Szeptemberben kezdődött BioLearn (Learning from Nature – Biomimicry in Education) című projektünk, mely során új környezeti nevelés módszereket tanulunk, ezáltal új megközelítéssel tudjuk majd bemutatni a természet sokszínűségét és a fenntarthatóságot a tőlünk programot kérő iskolás és felnőtt csoportoknak.
A három év során oktatóanyagokat adaptálunk a meglévő amerikai és holland anyagokból, illetve új modulokat dolgozunk ki a 12-16 éves korosztály számára, melyeket kipróbálunk néhány általános és középiskolában; a pedagógusok részére képzési anyagot dolgozunk ki és ez alapján két képzést tartunk (az oktatóanyagra építve), hogy a kész tananyagokat hatékonyan tudják majd használni a magyarországi oktatásban. Mindeközben tanulmányútra megyünk Hollandiába a projektben részvevő öt tanárral, hogy néhány ottani működő megvalósulást megnézzünk. A projekt végén pedig egy nemzeti konferenciát tartunk tanároknak, döntéshozóknak, oktatási szakembereknek, hogy az eredményeket bemutassuk. Eközben a projekt számára honlapot alakítunk ki, ahova 5 nyelven, letölthető formában feltesszük az oktatóanyagokat. A projekt eredményeiről folyamatosan beszámolunk.
Mindezt nem egyedül tesszük: további 5 partner együttműködésével valósulnak meg a fent említett elképzelések. Hogy kik ezek?
- The Center for Learning with Nature (LWN) – U.S.A.
- Centrum environmentálnych aktivit – Szlovákia
- SEVER – Csehország
- Stichting biomimicryNL (BNL) – Hollandia
- Wild Awake – Nagy Britannia
Érdeklődni Neumayer Évánál és Kurucz Mártánál lehet a következő elérhetőségeken:
eneum[kukac]magosfa[pont]hu és marta[kukac]magosfa[pont]hu, 20/984-39-46
Miről beszélnek a képek?
Nem véletlenül szerepelnek ezek a képek a cikkben. Mindegyik kapcsolódik ugyanis a projekt tartalmához: kettő olyan emberi alkotásokat ábrázol, melyeket a természettől vett példa alapján készítettek el.
A Shinkanzen vonat orrát a jégmadár csőr formájának megfelelően alakították ki. A jégmadár csőre már a vízben van, amikor még mindig nem lehet látni a vízgyűrűket. Vagyis könnyedén hatol át két anyag határán. Ezt utánozva a szupergyors vonat is sokkal halkabb lett, mint az eredeti modell.
A pillangó színét nem bonyolult kémiai vegyületek alakítják ki, hanem a szerkezetében rejlő formák hatására látjuk a gyönyörű irizáló színt. Ezt a lehetőséget persze nem csak a szemhéjfestékeknél használják fel…
A projekt támogatója: