KEHOP 5.4.1. pályázat

Kismagos

Erdei iskola, oktatóközpont és szállás a Börzsöny kapujában…

Környezeti nevelés

Természetfürkész programok óvodásoktól a pedagógusokig…

Ökoturizmus

Élménygazdag túrák összhangban a természettel…

Virágzó vidékért

Helyi kézműves termékek, tájértékek, tegyünk a vidékért…

Magosfa kiadványok

Terepi határozók, pedagógus kiadványok, ökoturisztikai kiadványok…

Energiahatékonyság és klímavédelem szemléletformáló iskolai projekt diákoknak

Az iskolai foglalkozás alkalmával felvetődő klímaváltozást hátráltató megoldások között szerepelnek olyan lehetőségek, amelyek a gyerekek érdeklődésének és adottságainak megfelelő.

Energiahatékonyság és klímavédelem szemléletformáló iskolai projekt diákoknak

 

Ebben a fejezetben találhatóak azok a feladatok, amelyekből választva készülhetnek fel a diákok az iskolai klíma napra.

A háromfordulós tanulmányi verseny első fordulóját a vírushelyzetre való tekintettel az iskolai felkészítő foglalkozásokon megcsinálják a gyerekek. Az első forduló során energiatakarékos technológiákkal, megújuló energiaforrásokkal, klímavédelmi kérdésekkel és a fenntartható életmóddal kapcsolatban kapnak kérdéseket. Ez egy általuk kitöltött 13+1 totó formájában történik.

Diákok

A második fordulóban az egyik lehetőség, hogy az iskolájuk vagy egy családi ház energia felhasználását kell megfigyelik és felmérik, hogy mi a kiinduló állapot és a foglalkozáson összeszedett ökotippek alkalmazása után milyen eredmények születtek. Mérlegelhetnek, következtetést vonhatnak le, hogy mennyivel lett fenntarthatóbb az iskola/ház.

A másik lehetőség, hogy kifejezetten a fogyasztással kapcsolatos fenntarthatósági szemlélettel foglalkoznak. Vizsgálják meg a gyerekek, hogy az élelmiszer, amit elfogyasztanak mennyire fenntartható! Az a feladat, hogy minden ételt, amit elfogyasztanak, az általuk kiválasztott 2 napban, írják fel és kategórizálják aszerint, hogy honnan érkezett, milyen összetevőkből áll, milyen az ára ahhoz képest, hogy mennyire egészséges és mennyire nevezhető öko élelmiszernek. Soroljanak fel a csomagolásokon felfedezett minősítési rendszereket.

Állítsanak össze egy olyan heti menüt, amiről úgy gondolják, hogy fenntartható, egészséges és finom.

Salátástál

A harmadik lehetőség, hogy a szemléletet kivigyék az iskola falain túlra, hogy nézzenek körül, hogy milyen fenntartható cselekvések jellemzőek a lakókörnyezetükre. Pl: közösségi kertek, bringautak, zöldfelületek, közösségi komposztálók, maradék étel elosztó helyek, nyitott könyvespolc, ökoiskola, piac, bevásárló közösségek, hulladékmentes bolt, energiatakarékos megoldások. Meséljék el a jógyakorlatokat, illusztrálják fotókkal.

Szedjék össze mit álmodnának szívesen még a városukba, hogy az élhetőbb legyen. Mi az, amit ők maguk a saját erejükből (segítséggel) egy zöld megoldást szívesen felvállalnának és gondját viselnék a projektnek. Sorolják fel, hogy milyen pozitív és milyen negatív hozadéka lehet egy ilyen megmozdulásnak. Álmodjanak meg egy ideális várost. Új zöld megoldásokat, mint szervezett szemétszedés, faültetés, kihelyezett szemetesek olyan helyekre, ahol hiányzik.

A résztvevő csapatoknak ezt az energia és klímatudatossági projektfeladatot önálló munkával kell megvalósítaniuk, részben online formában.

A totó kérdései:

KLÍMATOTÓ

Hogyan csökkenthetjük az ablakon elszökő meleg mennyiségét?

nem kell vele foglalkozni, mert nincs jelentős veszteség,

klímaberendezéssel sötétítő függönnyel, redőnnyel

Hány százalék energia megtakarítást érsz el, ha a hálószoba hőmérsékletét 1 Celsius fokkal csökkented?

  • 10 %
  • 6 %
  • 2 %

Melyik a leginkább környezetbarát (nem csak a kibocsátás mértékét, hanem karbonlábnyomát tekintve) fűtőanyag?

  • tűzifa
  • földgáz
  • szén

A déli tájolású ablakok elé ültetett lombhullató fák a téli napot beengedik, a nyári melegtől védenek!

  • igaz
  • hamis
  • nincs hatása viszont szemetel

A ház megfelelő tájolásával jelentős fűtési energia megtakarítást érhetünk el.

  • igaz
  • hamis
  • megújulókkal energiaforrásokkal kell energiát spórolni

Melyik esetben érdemes lekapcsolni a világítást?

  • rögtön, ha kimegyek a szobából
  • ha 5 percnél hosszabb időre megyek ki a szobából
  • egyik esetben sem; az a legjobb, ha folyamatosan ég a lámpa

A ház falára futtatott növények hány százalékkal csökkentik az épület energiaveszteségét?

  • 10 %-kal
  • 30 %-kal
  • 50 %-kal

Mennyi csapadékot tudunk összegyűjteni a háztetőről évente egy átlagos családi ház esetében?

  • 10-15 m3 -t
  • 45-70 – m3 -t
  • 120-150 m3 -t

Milyen színűre érdemes festeni a kerti zuhany tárolóedényét?

  • feketére
  • fehérre
  • mindegy milyen színű, csak szép legyen

Hány m2 napkollektor szükséges egy négytagú család kiegészítő melegvíz szükségletének előállításához?

  • 1 m2
  • 6 m2
  • 15 m2

Mire használható a földhő?

  • csak fűtésre
  • csak villamos áram előállításra
  • mindkettőre

Mire használhatod a szélkereket?

  • vízkiemelésre kútból
  • a ház áramszükségletének ellátására
  • mindkettőre

Hány liter melegvizet állít elő egy átlagos napon 1 m2 napkollektor a mi éghajlatunkon?

  • 5 litert
  • 20 litert
  • 50 litert

+1. Melyik típusú hőleadás a leginkább energiatakarékos?

  • falfűtés
  • padlófűtés
  • radiátor

Diákként is sokat tehetsz azáltal, ha tájékozódsz és felhívod rá a felnőttek figyelmét!