Biomimikri – vendég érkezett Törökországból
Formák és minták a természetben, angol-tagozatos diákok nyelvgyakorlása, a-ha pillanatok – ez jellemezte török partnerünk látogatását Vácon.
Lassan végéhez közeledik „BioLearn3 – Folytassuk a természet ötleteinek terjesztését! (Expanding Nature’s Genius)” című projektünk, amelyben Melodi Simay Acar a partnerünk, aki biomimikrivel foglalkozik, és Isztambulban a Kinetikhane kutató és tervező vállalkozást vezeti. Három éve már, hogy Melodi rátalált a BioLearn projektünk során kidolgozott modulokra, és annyira megtetszett neki, hogy elhatározta, lefordítja törökre. Az elhatározást tett követte és 2023. szeptemberében kezdhettük el a BioLearn 3 projektet.
November elején 4 napot Vácon töltött, hogy kipróbáljuk az által írt két új modult és műhelymunkát tartson tanárok részére.
Az egyik modul kipróbálásához a Váci Árpád Fejedelem Általános iskolába látogattunk el, ahol nyolcadikos, angol-tagozatos tanulók vettek részt a foglalkozáson. Melodi angolul vezette végig a diákokat a természet formáival és mintázataival foglalkozó modul feladatain. Megvizsgálták a fenyőtobozt, különféle terméseket, és megállapították, hogy a természetben sok az ív, és a spirális felépítés.
Az utolsó feladat során térbeli háromszöget készítettek egyenként, majd párosával összekapcsolták. Az így keletkezett negyed alakzatokból ismét kettőt összetéve félgömböt kaptak, majd végül teljes gömböt. Ez a forma nagyon sok helyen megtalálható a természetben, rugalmasan viselkedik és ellenálló a behatásokkal szemben.
November 8-án „Tanuljunk a természettől! – új ötletek” címmel tartott műhelymunkát a váci Apor Vilmos Katolikus Főiskola egyik termében. Bár a résztvevők közül többen már sok ismeretet szereztek a biomimikriből, bevezetésképpen átnéztük a főbb tudnivalókat és pár ismert példát.
Ezek után Melodi mutatta be a projekt során általa kidolgozott két modult. Az „Élet, a legértékesebb ajándék” cíművel kezdtünk. Közösen végig néztük a projekt vázlatát és néhány dolgot ki is próbáltunk belőle: Mi a biomimikri szó eredete és jelentése? Miért fontos az etika és a természethez való (újra)kapcsolódás legalább annyira, mint az, hogy utánozzuk a természet ötleteit? Milyen lépései vannak a biomimikri alapú tervezésnek?
Belepillantottunk a OneZoom honlapba is, ahol az oldal életfája segítségével képet alkothattunk az élővilág sokszínűségéről és bonyolult kapcsolati hálójáról, valamint a fajok kialakulásáról, egymásból fejlődéséről. A modulban ennek alapján kell a diákoknak fajoknak utánanézni és kutatni, majd az asknature honlapon megkeresni, hogy mit fedeztek már fel a segítségükkel, illetve milyen ötletet adhatnak még.
A másik modul a már diákokkal is kipróbált természet formáiról és mintázatairól szóló volt. Jó volt látni, ahogy a tanárok hasonló lelkesedéssel fedezik fel a termések formáit, vagy a diófélék hasonlóságait, mint a diákok. A térbeli háromszögek és a belőlük összeállított gömb szintén nagy sikert aratott.
Melodi lelkesedése és lendülete átragadt a résztvevőkre is, új ötletekkel felvértezve mentek haza.
A projekt az Erasmus+ támogatásával valósul meg.