A projektről
A „Változtass a történeten!” (Change the Story) című projekt 2019 őszén kezdődött 5 ország részvételével és 2022 augusztusáig tart.
A projektben részvevő partnerek:
Wilde Awake (Egyesült Királyság) – a projekt koordinátora
Careful Digital (Egyesült Királyság) – az informatikai hátteret biztosítja
Creda Onlus (Olaszország)
Ibrahim Cecen Universitesi, Agri (Törökország)
Magosfa Alapítvány (Magyarország)
Universitat Graz (Ausztria)
Magyarországon Vácon zajlik a tananyagfejlesztés, a következő két iskola csatlakozott a projekthez:
Karolina Katolikus Általános Iskola – Kárpátiné Kapos Ildikó tanárnő
Váci Árpád Fejedelem Általános Iskola – Baráth Bernadett tanárnő
Fő célunk, hogy:
- időszerű és könnyen felhasználható oktatási anyagot kínáljunk a klímaváltozásról;
- olyan összetett problémákkal foglalkozó feladatokat kínáljunk a fiataloknak, amelyeket társadalmi összefüggések figyelembevételével lehet megoldani;
- olyan módszereket ajánljunk nekik, melyek segítségével valós, komplex, társadalomtudományi problémákat oldhatnak meg.
A „Változtass a történeten!” projekt keretén belül meggyőző történetek születnek:
- a közösség múltbeli változásairól – a helyi emberek megkérdezésével – arról, hogy milyen események tulajdoníthatók a klímaváltozásnak, illetve melyek idézhették elő azt;
- a helyi eseményekről, amelyek a jelenben segítenek csökkenteni a klímaváltozás hatásait, vagy alkalmazkodni azokhoz;
- és végül fontos új történetek, melyeket a fiatalok alkotnak: kigondolják a számukra ideális, fenntartható jövőt és azt, hogy ennek eléréséhez milyen tevékenységeket, cselekvéseket folytassanak.
A „Változtass a történeten!” képessé teszi a fiatalokat arra, hogy:
- a képességeiket fejlesszék, hogy a klímaválságról szóló összetett témákat kutassanak és vizsgáljanak meg (kutatás alapú oktatás);
- a közös téma kapcsán összekapcsolják a különböző tantárgyakban – mint pl. történelem, földrajz, természettudományok és nyelvismeret – tanultakat (tantárgyak közötti tanulás);
- fejlesszék mások meghallgatásában és az interjúkészítésben való készségeiket, hogy különböző információk után kutassanak, valamint ráérezzenek mások szükségleteire (együttérző oktatás);
- az üzenetüket kommunikálják más országokban és kultúrákban élő emberek felé a digitális technológia segítségével (kultúra-közi és digitális oktatás).
A projekt eredményei:
- A fiatalok megértik, hogy a klímaváltozás hogyan hat arra a közösségre, amelyben élnek és ők hogyan tudják mindezt aktívan befolyásolni.
- A fiatalok elkötelezett, tettre kész polgárokká válnak, megértve a szerepüket és felelősségüket.
- A fiatalok képesek lesznek összetett elbeszéléseket megérteni és azokat mások számára is hozzáférhető módon, tömören bemutatni.
- A fiatalok fejlett kultúra-közi képességekkel rendelkező európai polgárokká is válnak.
- Az iskolák jobban megértik a tantárgyak tartalmához és a szakértelemhez köthető digitális „storytelling”-ben rejlő lehetőségeket.
- A tanárok és diákok digitális kompetenciája fejlődik.
- Kialakul egy adatbázis, amelyben összegyűjtjük a történeteket.
- Továbbképzési tananyag készül, mely a tanároknak segít abban, hogyan tanítsák a „storytelling” módszert a digitális technológia használatával.