Változtass a történeten!

Eredeti cím: Change the Story

A klímaváltozás, a klímaválság napjaink egyik legfontosabb témája, kihívása. Mindenkit érint, mindannyiunkra tartozik, mindannyiunknak tenni kell azért, hogy elkerüljük a megjósolt katasztrófát, és még van esély, ha mindannyian cselekszünk!

 

Az öt országban zajló Európa Uniós projekt általános célkitűzése, hogy a diákok képesek legyenek a klímaváltozással kapcsolatban meggyőző történeteket alkotni, miközben a digitális technológiát felhasználva kommunikálják az eredményeiket, és ezzel lelkesítenek, cselekvésre buzdítanak másokat is.

 

Projektünkben 10-14 éves iskolásokat tanító pedagógusoknak fejlesztettünk klímaváltozással kapcsolatos tananyagot, amelynek segítségével újfajta megközelítésben dolgozhatják fel ezt a szerteágazó és mély összefüggéseket tartalmazó témát tanóráikon. Amellett, hogy bővítik, rendszerezik a diákok ismereteit, cselekvésre is ösztönzik őket. A diákok településük múltjának feltárása mellett elképzelik a vágyott jövőt, amilyenben felnőttként élni szeretnének. Ennek eléréséhez megismerhetik azokat a lehetőségeket, tennivalókat, melyekkel saját és családjuk életét most tehetik fenntarthatóvá, ezáltal segítve a klímaváltozást pozitív irányba fordítani. Végeredményként pedig olyan digitális történeteket alkothatnak, melyben elmondhatják, mit tanultak a múlt hibáiból és milyen jövőben szeretnének élni. Olyan történeteket, mely segít abban, hogy a hangjukat hallassák, valamint abban, hogy másokat (leginkább saját iskolatársaikat, településük lakóit) is cselekvésre serkentsenek.

 

A projekt eredményei:

  1. Tananyagot dolgoztunk ki, mely pdf-ként letölthető a projekt honlapjáról és erről az oldalról. Azoknak a pedagógusoknak, akik szeretnének belevágni a tananyag kipróbálásába, összeállítottunk egy segédletet, hogy könnyebben eligazodhassanak a honlapon és az egyes fejezetekben.
  2. A pilot (kipróbálási) szakaszban, amely 2022. decemberében zárult, két váci iskola vett részt:

Váci Árpád fejedelem Általános Iskola – Baráth Bernadett tanárnő és 75 diák

Karolina Katolikus Általános Iskola – Kárpátiné Kapos Ildikó tanárnő és 100 diák

  1. Az összesen 175 tanuló 57 digitális történetet készített el, amelyből 31 történetet nézhetünk meg a projekt ún. celebration site részén. Az oldalon az összes digitális történetet megtaláljuk, országonként lehet szűrni. Minden történethez rövid ismertetőt írtunk, általában angolul, a magyar történeteknél magyarul is.
  2. A projektben részt vevő diákokat megkértük, hogy töltsenek ki egy értékelő kérdőívet, ezt 167-en meg is tették. Kiértékelés után összefoglalót készítettünk a válaszokból, melyből látszódik, mennyi érdekes dolgot ismertek meg a diákok a projekt során.
  3. Az olasz partner koordinálásával állítottuk össze azt az anyagot, melyben a projekt pedagógiai hátterét mutatjuk be.
  4. Az osztrák partner vezetésével készült el az az önértékelő eszköz, mely segítségével a diákok a digitális történetek készítése után el tudták helyezni magukat a mátrixban. Ez a fajta értékelés még újdonságnak számít itthon, a tananyag „Mi történjen a jövőben” című részéhez csatoltuk a tanároknak szóló leírással együtt. A történetek értékeléséről, a mátrix használatáról az osztrák partner tanulmányt állított össze, melyet az Önértékelő mátrix a CtS projektben – összefoglaló tanulmány című pdf file-ban olvashatunk magyarul.
  5. A projektet és annak eredményeit többek között két konferencián is bemutattuk:

2022. március 14-18. – 11th WEEC (Word Environmental Education Congress), Prága

A világ összes részéről kb. 400 fő vett részt a konferencián. A számos, párhuzamos szekció egyikén, az „Éghajlatváltozás oktatása” címűn tartottuk meg angolul a 15 perces előadásunkat, a mintegy50 fő hallgatóságnak. A kétévente megrendezésre kerülő környezeti nevelési konferencián az MKNE támogatásával tudtunk részt venni.

2022. április 27. – Keresztény Neveléstudományi Konferencia, AVKF, Vác

A délutáni szemináriumok egyikén tartottunk 15 perces előadást, mintegy 15 fő résztvevőnek, a többség a főiskola hallgatója volt, de az ország többi részéről is érkeztek egyetemi tanárok.

  1. Két alkalommal tartottunk tanártovábbképzést, melyen röviden bemutattuk a projektet, majd részletesen, kurzusonként a kidolgozott tananyagot, valamint néhányat a gyerekek digitális történeteiből. 2022. május 29-én 19 tanár vett részt a képzésen, 2022. június 25-én pedig 13 környezeti nevelő.

 

A projekt eseményei:

  • Részt vettünk a partner találkozókon. A lezárások miatt havi rendszerességgel online felületen tartottuk a megbeszéléseket, melyen minden partner beszámol az előrehaladásról, nehézségekről, tapasztalatokról, illetve a projekt aktuális eseményeit beszéltük át.
  • Minden partner a saját országa oktatási feltételeinek megfelelően kidolgozta a tananyagot, melyet a Moodle felületre töltöttünk fel és tettünk hozzáférhetővé a próba szakaszban résztvevő tanárok számára. A magyar anyag felépítése: általános klímaismeretek, Vác múltjának feldolgozása, a jelen cselekvései és a vágyott jövő elképzelése.
  • Minden résztvevő országban két-három iskolában zajlott a tananyag kipróbálása. Ez mindenhol más fázisban tartott, a lezárások, az online oktatás adta lehetőségek, és a tanárok leterheltségének megfelelően.
  • A tananyag feldolgozását követően a tanárok és diákok visszajelzései segítségével véglegesítettük a tananyagot és hozzáférhetővé tettük más iskolák számára is.
  • Két iskolában klímaváltozásról szóló előadást tartottunk a résztvevő osztályokban.

További információk, illetve a diákok digitális történetei a projekt honlapján találhatók.

 

A projekt támogatója: