KEHOP 5.4.1. pályázat

Kismagos

Erdei iskola, oktatóközpont és szállás a Börzsöny kapujában…

Környezeti nevelés

Természetfürkész programok óvodásoktól a pedagógusokig…

Ökoturizmus

Élménygazdag túrák összhangban a természettel…

Virágzó vidékért

Helyi kézműves termékek, tájértékek, tegyünk a vidékért…

Magosfa kiadványok

Terepi határozók, pedagógus kiadványok, ökoturisztikai kiadványok…

Befejeződött „Környezeti nevelő alapismeretek” című képzésünk

Három napot a Kismagosban töltöttünk, ahol kijutottunk terepre is, négy alkalommal pedig a monitor előtt ülve igyekeztünk átadni az ismereteket. A végén kiderült: a felnőttek is szeretnek játszani.

 

Ősszel hirdettük meg „Környezeti nevelő alapismeretek” című képzésünket, melyet a „Development of a qualification standard and a preparatory course for the professional qualification Environmental Education Officer” (Környezeti nevelési szakember szakképesítésre felkészítő tanfolyam és minősítési rendszer kialakítása) c., az Erasmus+ által támogatott projektünk keretében tartottunk.

Az első alkalmat a Kismagosban tartottuk 2023. november 10-11-én. Elsősorban a terepi környezeti nevelési játékok kipróbálására fektettük a hangsúlyt, de bemutattuk beltéri foglalkozások során használható eszközeinket is. Emellett összeszedtük, milyen tulajdonságokkal rendelkezik a környezeti nevelő, valamint elmélkedtünk azon is, mi a környezeti nevelés és mi nem az.

Ezután négy alkalommal az online térben találkoztunk. Igyekeztünk színessé tenni a tananyagot, így ppt előadásokat állítottunk össze; online platformokat használtunk például képek párosítására; kiscsoportokban külön chatszobába tettük a résztvevőket, ahol közösen kellett feladatokat megoldaniuk stb. Többek között szó esett a környezeti nevelési programok típusairól, a különböző pedagógiai megközelítésekről, fenntarthatóságról, klímaváltozásról, beszéltünk a finanszírozási lehetőségekről és a program meghirdetésének módjairól.

 

Végül ismét személyesen találkoztunk a Kismagosban 2024. április 5-én. Folytattuk a terepi környezeti nevelési játékok megismerésével, illetve bemutattuk a BioLearn program keretében kidolgozott tervezési folyamatot, melynek során egy élőlény megfigyelése után valamilyen találmányt gondolunk ki. Végül a projekt alatt kidolgozott minősítési kritérium rendszert néztük át. A táblázatba rendezett pontok segítenek abban, hogy megtudjuk, hol tartunk és megmutatják a fejlődési lehetőséget is.

A képzés során nagy hangsúlyt fektettünk a módszerek bemutatására. Ha többféle feladat volt egy adott témában, akkor általában végig vettünk egyet, a többit pedig röviden, szóban bemutattuk. Különböző szinteken értékeltük a képzést magát: használtunk képzést indító és befejező, alkalmat nyitó és záró módszereket. Minden alkalommal más-más feladatokat végeztünk el a nyitásnál és a zárásnál, végül pedig bemutattuk azokat az értékelésre használható feladatokat is, amelyekre nem jutott idő.

A visszajelzésekből az látszódik, hogy tartalmas, korszerű anyagot sikerült összeállítania a partnerségnek; a képzés célját sikerült elérni; az előadások bővítették a látókört, szemléletet; az ismereteket sikerült rendezetten, jól jegyzetelhetően átadni; a kiadott segédanyagok jól használhatók.

A résztvevők sokféle játékot ismertek meg és próbáltak ki, amelyeket jól tudnak majd alkalmazni a formális és nem-formális oktatás keretein belül is.

 

A projekt az Erasmus+ támogatásával valósul meg: