KEHOP 5.4.1. pályázat

Kismagos

Erdei iskola, oktatóközpont és szállás a Börzsöny kapujában…

Környezeti nevelés

Természetfürkész programok óvodásoktól a pedagógusokig…

Ökoturizmus

Élménygazdag túrák összhangban a természettel…

Virágzó vidékért

Helyi kézműves termékek, tájértékek, tegyünk a vidékért…

Magosfa kiadványok

Terepi határozók, pedagógus kiadványok, ökoturisztikai kiadványok…

„Vadmalac” dömping a Kismagosban

Van, aki a tengernél hűsöl; van, aki a múzeumokat járja; van, aki a gleccserhasadékokat kerülgeti. Te hogyan töltöd a nyarad? Mi környezeti nevelési tábort tartottunk július első hetében 25 gyereknek.

Mindig izgalmas kérdés, vajon milyenek lesznek az új táborozók. Idén nem panaszkodhattunk, hiszen tipikus táboros gyerekek töltöttek hat napot a Kismagosban. Számukra tartottunk koncentráltan környezeti nevelés programokat.

A három csapatra osztott társasággal lényegében minden nap rövidebben-hosszabban túráztunk, miközben megismerkedtünk az erdő élőlényeivel. Közösen összeszedtük, vajon mi lehet állatnyom, majd a terepen is igyekeztünk ezeket megfigyelni. Előtte persze kézbe vettük a gyűjtemény darabjait: csontokat, bundákat. A nagyon kitartóak még azt is megtudták, mi a különbség az agancs és a szarv között, valamint összehasonlíthatták a fogazattípusokat.

Érdekes játékokon keresztül megismertük az érzékszerveket, és azt is, melyik állatnak az erőssége a látás,  ízlelés, szaglás, hallás, tapintás. Orrunkat befogva fedeztük fel az alap ízeket, és megtapasztaltuk az ízlelés és a szaglás közötti összefüggést.

A patakmedret vizslattuk élőlényeket keresve, és diadalittasan futottunk zsákmányunkkal a vízzel töltött edényekhez, ahol a többiek is megfigyelhették, meghatározhatták a kicsiny élőlényeket.

Megtanultunk tájékozódni: ismerjük a térképjeleket, a tájolót, melynek segítségével kisebb csapatokban vezettük a társaságot a kijelölt célpont felé. Megmásztuk így a Gál-hegyet, majd a Nagy-Kőszikláról megcsodáltuk a kilátást a Dunára.

Csütörtökön egész napos túrára mentünk: Királyrétről indulva megmásztuk a Nagy-Hideg-hegyet. A nagy melegben kitartóan tettük lábainkat egymás elé a kaptatón, örültünk, amikor szintben kellett megkerülni egy hegyet, majd ismét összeszedtük minden erőnket a végső csúcstámadásra. Időben érkeztünk a kisvasút megállójába ahhoz, hogy szárazon megússzuk a felhőszakadást.

Az első magyar női pilóta a kisállattartásról, a Zöld Híd munkatársa pedig a komposztról és a veszélyes hulladékokról tartott környezeti nevelés foglalkozást a gyerekeknek.

A kézműves programon újrapapírt készítettünk, papírmasé tálat ragasztottunk és fonalakat gubancoltunk, néha kevésbé szakszerűen. Készült több méternyi körmöcske, a hetes-fonás pedig annyira népszerű volt, hogy a legfiatalabb fiúk is ezt gyártották, még kirándulások közben is. :o)

Ezeken kívül volt vetélkedő, minden napra csapatfeladatok: induló, színdarab előadás, adott történethez kompozíció készítése.

A darazsak több csípéssel adták tudtunkra, hogy nem kívánatos a jelenlétünk számukra, a kullancsok pedig eltökélték, hogy mindenkit megkóstolnak legalább egyszer (függetlenül attól, hogy befújtuk-e magunkat, vagy sem). Sőt, a táborra még a vadmalacok is kíváncsiak voltak! :o)

Azt hiszem, a gyerekeket napokig nem kellett ringatni az elalváshoz.

Ezúton is köszönjük az önkéntes segítők munkáját, akik közül többen már sokadik éve jönnek hozzánk táboroztatni.

Facebook-on a Vadmalac tábor!

Képek a tavalyi táborról: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1878847942132580.1073741840.190819067602151&type=3

Bejegyzés az idei táborról: https://www.facebook.com/Magosfa/posts/2322976114386425